Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Thema's
/
Aanbesteden
/
Aanbestedingswet
/
Wijzigingen Aanbestedingswet 2012
Aanbesteden
Fides: beter samenwerken vanaf de PSU
Aanbesteden en corona
Aanbestedingswet
CROW ProContract
Duurzaam aanbesteden en contracteren
Stuur jij al op duurzame resultaten in gunningscriteria of contractvoorwaarden?
EMVI - Gunnen op waarde
Better Performance
Programma SEB
Samenwerken in een bouwteam!!!
Arbo en veiligheid
Verontreinigde bodem
Opleidings- en ervaringseisen R-DLP
Platform Verontreinigde bodem Publicatie 400
Praktijkvoorbeelden van bepalen veiligheidsklassen en milieumeldingen
R-DLPexamens
Bestellen producten Verontreinigde Bodem
Wijzigingen in kennismodule Bepaling Veiligheidsklasse 4.0
Kabels en leidingen (CROW 500)
Verkeersmaatregelen/WIU
Bestellen richtlijnen Werk in Uitvoering
Samen met CROW een eigen handboek Veilig werken
Assetmanagement
Beeldkwaliteit
Data gedreven assetmanagement
iAMPro
IMBOR
Interview Maurice Simons
Over Line of sight
Wegbeheer
Bouwwerk Informatiemanagement
Informatielevering tussen beheer, projecten en opdrachtnemers
Structureren van je informatie
Naar een digitale strategie
Naar een digitale strategie
BIM in beheer- en projectteams
Het initiatief nemen
Brede welvaart
Aan de slag – Analyse van de situatie
Aan de slag – Doelen en maatregeleninventarisatie
Aan de slag - Planuitwerking
Aan de slag – Uitvoering, monitoring en bijsturen
Aan de slag - Mens en organisatie
Aan de slag - Data en informatie
Collectief vervoer
Aanbesteden
Concessiedatabase
Doelgroepen
Flexwaaier
Flexvervoer in Nederland
Visie en doel
Agendapunten Netwerk Flexvervoer
Aanbevelingen vervolgonderzoek
15 flexsystemen
Opstapper
Texelhopper
OveralFlex
Delfthopper
Belbus Voorne-Putten
ReserveerRRReis (voorheen Kolibrie)
Vlinder
OV-lijntaxi
Avondvlinder
hubtaxi
SyntusFlex
AMLflex
Bravoflex Moerdijk
Bravoflex Bergen op Zoom
Flexvervoer in Europa
Publieke mobiliteit
Openbaar vervoer
Toegankelijkheid
Contracteren
Bouwteam
De meerwaarde van kostenramingen bij twee fasen contracten
Contractdata
Collectieve en individuele datasets
CROW Basisspecificaties 2018
Statistieken basisspecificaties
CROW ProContract
RAW
Specificeren
UAV-GC
Tervisielegging UAV-GC 2020
UAV
Duurzaamheid
Verduurzaming RAW
Duurzaam GWW
Klimaatadaptatie
Beleid en Strategie
Beheren en Programmeren
Plannen en Voorbereiden
Bouwen en Onderhouden
Monitoren en Analyseren
Evalueren en Bijsturen
Mens en Organisatie
Data en Informatie
Terugblik CROW webinar ‘Maatlat Groene en Klimaatadatieve leefomgeving’
Webinars
Slimme en duurzame verstedelijking
Duurzame gebiedsontwikkeling
Strategie en beleid
Programmeren
Ontwerp en inrichting
Bouwen en onderhouden
Monitoren en analyseren
Evalueren en bijsturen
Mens en organisatie
Data en informatie
Fiets en voetganger
Fiets
Voetganger
Kennisaanbod over voetgangers
Toegankelijkheid looproutes
Gladheidsbestrijding
Essentieel voor veilige en toegankelijke wegen
Gladheidsbestrijding in de praktijk
Nieuwe Richtlijn organisatie en bestrijding wintergladheid 2024
Ons opleidings- en trainingsaanbod
Groen
Boombeheer en boomveiligheid
Onkruid en verhardingen
Infratechniek
Asfaltverharding
Aanpak Duurzaam Asfalt
Ringonderzoek 4-puntsbuigproef
STRADA methode en programma OIA 2.0
Betonverharding
Betoninnovatieloket
Betoninnovatieloket
Innovatie aanmelden
Gevalideerde betonproducten
Peter Rasker Nieuwe voorzitter Betoninnovatieloket
Werkwijze Betoninnovatieloket
Betrokken partijen
Opschalen betoninnovaties met het Betoninnovatieloket
Verschil CROW-CUR Aanbeveling en Betoninnovatieloket
Civieltechnische constructies
Ontwikkeling Inspectiehandboek Kunststof draagconstructies
Op het land, in het water en in de lucht: drones leveren meerwaarde
CROW-CUR
Alle CUR- en CROW-CUR-publicaties beschikbaar bij CROW
CROW-CUR Thema's & Publicaties
Elementenverharding
Geluid
Ondergrond en Geotechniek
Infra Innovatie Netwerk
Platform Bruggen
Platform Inspectie Civiele Kunstwerken
Kernteam Platform Inspectie Civiele Kunstwerken
Warm Mix Asfalt
Wat is Warm Mix Asfalt (WMA)?
Veelgestelde vragen
CROW Richtlijn WMA 1.0
Programma Acceptatievakken
Gevalideerde acceptatievakken
Contact
Waterbouwconstructies
Management openbare ruimte
1,5-meter samenleving en de openbare ruimte
Managing Public Space
Beeldkwaliteit
Benchmarksystematiek
BOR-MELD 2.0: inzicht in de assets in de openbare ruimte
CROW-kennis in jouw software: de ‘KOR als Data’
CROW Essit
iAMPro
IMBOR
Het programma BORius in vijf fasen
Overzichtspagina BORius
Managing Public Space
Ontwerp en inrichting
Mobiliteit
Landelijke MaaS standaarden
Informatie en documenten Maas Standaarden
Taakomschrijving en werkwijze van CAB, SC en werkgroepen
TOMP API
Autodelen
Autodelen 2023: aantal deelauto's stijgt met 23%
Dashboard autodelen 2022: groei deelauto's zet door
Bereikbaarheid
Duurzame mobiliteit
Terugblik op Congres Duurzame Mobiliteit: 'Alles uit de kast om doelen Parijs te halen'
Terugblik tweede editie Congres Duurzame Mobiliteit
Gedrag
Mobiliteit en gedrag: de basis
Gedrag begrijpen
Oplossingsrichtingen
Succesfactoren
Over de themapagina mobiliteit en gedrag
Goederenvervoer
Incident management
Ketenmobiliteit
Wiki Meet En Weet
Mobiliteit en ruimte
Mobiliteitsmanagement
Onderzoek en modellen
Verkeerseducatie
Parkeren
Fietsparkeren
Kennisnetwerk Parkeren
Mobiliteitshubs
Parkeerdata Standaarden
Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en werkgroepen
Waar vindt u de parkeerkencijfers 2018?
Projectmanagement
Kostenmanagement
Risicomanagement
RISNET
Specificeren
Systems engineering
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
MaaS en deelmobiliteit
Ruimtelijke ontwikkeling en hubs
Verkeersdata
Landelijke iVRI standaarden
Afdrachten en verantwoording
iVRI als beleidsinstrument
iVRI Dutch profiles
iVRI certificaten
iVRI pre-standaarden
iVRI specificaties
Specificaties & Dutch Profiles
Stappenplan en processen
Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en werkgroepen
Protocollen & formulieren
Testbed en testproces
Bestektekst en B&O contract
Landelijk programma iCentrale
Data en digitalisering
Human Factors
Verkeersmanagement
Werkgroep ISA
Zelfrijdend en ADAS
Onderzoek interacties mens en automatische voertuigen in gemengd verkeer
Toekomstvaste inrichting van wegen
Werkgroepen
Wegbeheer en wegonderhoud
Inspecties en metingen
Geluidsmetingen
Kennisagenda Smart Mobility
Connected logistics
Verantwoorde introductie autonoom vervoer
Digitaal op orde en digitaal beschermd
MaaS, deelmobiliteit, hubs en ruimtelijke ordening
Visuele Inspectie Wegen
Wegbeheersystematiek
Wegontwerp
ASVV
Veelgestelde vragen ASVV 2021
Bebakening en markering
Bewegwijzering
Elektrisch voertuig
Meubilair en installatie
Terugblik webinar Slimme auto's op toekomstbestendige wegen
Terugblikpagina van het webinar ‘Landbouwverkeer
Toegankelijkheid
Veel gestelde vragen over toegankelijkheid
Verkeerstekens
Verkeersveiligheid
RISM-II (Road Infrastructure Safety Management)
Beheerorganisatie en stuurgroep
Contact en ondersteuning
Wijzigingen Aanbestedingswet 2012
Er zijn een aantal belangrijke wijzigingen t.o.v. de Aanbestedingswet 2012.
Digitaal aanbesteden verplicht (waarschijnlijk vanaf 1 juli 2017),
EMVI
wordt een overkoepelende term voor drie gunningscriteria, te weten:
beste prijs-kwaliteitverhouding
laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit (bijv. Total Cost of Ownership)
laagste prijs
Verkorting van sommige termijnen (zoals de
termijnen aanbestedingsprocedures ARW 2016
)
De Nederlandse eigen verklaring wordt vervangen door een Uniform Europees Aanbestedingsdocument
Sociale en specifiek benoemde diensten ter vervanging van 2B-diensten
De Concessierichtlijn wordt geïmplementeerd voor werken en diensten (nieuwe afdeling 2a)
Maatregelen voor integriteit en het voorkomen van belangenverstrengeling zijn in de wet opgenomen
Invoering van de nieuwe aanbestedingsprocedure innovatief partnerschap
Uitbreiding uitsluitingsgronden (o.a. Past Performance)
Terug naar 'Aanbestedingswet'
Submenu openen
Wijzigingen Aanbestedingswet 2012
Aanbesteden
Fides: beter samenwerken vanaf de PSU
Aanbesteden en corona
Aanbestedingswet
CROW ProContract
Duurzaam aanbesteden en contracteren
Stuur jij al op duurzame resultaten in gunningscriteria of contractvoorwaarden?
EMVI - Gunnen op waarde
Better Performance
Programma SEB
Samenwerken in een bouwteam!!!
Arbo en veiligheid
Verontreinigde bodem
Opleidings- en ervaringseisen R-DLP
Platform Verontreinigde bodem Publicatie 400
Praktijkvoorbeelden van bepalen veiligheidsklassen en milieumeldingen
R-DLPexamens
Bestellen producten Verontreinigde Bodem
Wijzigingen in kennismodule Bepaling Veiligheidsklasse 4.0
Kabels en leidingen (CROW 500)
Verkeersmaatregelen/WIU
Bestellen richtlijnen Werk in Uitvoering
Samen met CROW een eigen handboek Veilig werken
Assetmanagement
Beeldkwaliteit
Data gedreven assetmanagement
iAMPro
IMBOR
Interview Maurice Simons
Over Line of sight
Wegbeheer
Bouwwerk Informatiemanagement
Informatielevering tussen beheer, projecten en opdrachtnemers
Structureren van je informatie
Naar een digitale strategie
Naar een digitale strategie
BIM in beheer- en projectteams
Het initiatief nemen
Brede welvaart
Aan de slag – Analyse van de situatie
Aan de slag – Doelen en maatregeleninventarisatie
Aan de slag - Planuitwerking
Aan de slag – Uitvoering, monitoring en bijsturen
Aan de slag - Mens en organisatie
Aan de slag - Data en informatie
Collectief vervoer
Aanbesteden
Concessiedatabase
Doelgroepen
Flexwaaier
Flexvervoer in Nederland
Visie en doel
Agendapunten Netwerk Flexvervoer
Aanbevelingen vervolgonderzoek
15 flexsystemen
Opstapper
Texelhopper
OveralFlex
Delfthopper
Belbus Voorne-Putten
ReserveerRRReis (voorheen Kolibrie)
Vlinder
OV-lijntaxi
Avondvlinder
hubtaxi
SyntusFlex
AMLflex
Bravoflex Moerdijk
Bravoflex Bergen op Zoom
Flexvervoer in Europa
Publieke mobiliteit
Openbaar vervoer
Toegankelijkheid
Contracteren
Bouwteam
De meerwaarde van kostenramingen bij twee fasen contracten
Contractdata
Collectieve en individuele datasets
CROW Basisspecificaties 2018
Statistieken basisspecificaties
CROW ProContract
RAW
Specificeren
UAV-GC
Tervisielegging UAV-GC 2020
UAV
Duurzaamheid
Verduurzaming RAW
Duurzaam GWW
Klimaatadaptatie
Beleid en Strategie
Beheren en Programmeren
Plannen en Voorbereiden
Bouwen en Onderhouden
Monitoren en Analyseren
Evalueren en Bijsturen
Mens en Organisatie
Data en Informatie
Terugblik CROW webinar ‘Maatlat Groene en Klimaatadatieve leefomgeving’
Webinars
Slimme en duurzame verstedelijking
Duurzame gebiedsontwikkeling
Strategie en beleid
Programmeren
Ontwerp en inrichting
Bouwen en onderhouden
Monitoren en analyseren
Evalueren en bijsturen
Mens en organisatie
Data en informatie
Fiets en voetganger
Fiets
Voetganger
Kennisaanbod over voetgangers
Toegankelijkheid looproutes
Gladheidsbestrijding
Essentieel voor veilige en toegankelijke wegen
Gladheidsbestrijding in de praktijk
Nieuwe Richtlijn organisatie en bestrijding wintergladheid 2024
Ons opleidings- en trainingsaanbod
Groen
Boombeheer en boomveiligheid
Onkruid en verhardingen
Infratechniek
Asfaltverharding
Aanpak Duurzaam Asfalt
Ringonderzoek 4-puntsbuigproef
STRADA methode en programma OIA 2.0
Betonverharding
Betoninnovatieloket
Betoninnovatieloket
Innovatie aanmelden
Gevalideerde betonproducten
Peter Rasker Nieuwe voorzitter Betoninnovatieloket
Werkwijze Betoninnovatieloket
Betrokken partijen
Opschalen betoninnovaties met het Betoninnovatieloket
Verschil CROW-CUR Aanbeveling en Betoninnovatieloket
Civieltechnische constructies
Ontwikkeling Inspectiehandboek Kunststof draagconstructies
Op het land, in het water en in de lucht: drones leveren meerwaarde
CROW-CUR
Alle CUR- en CROW-CUR-publicaties beschikbaar bij CROW
CROW-CUR Thema's & Publicaties
Elementenverharding
Geluid
Ondergrond en Geotechniek
Infra Innovatie Netwerk
Platform Bruggen
Platform Inspectie Civiele Kunstwerken
Kernteam Platform Inspectie Civiele Kunstwerken
Warm Mix Asfalt
Wat is Warm Mix Asfalt (WMA)?
Veelgestelde vragen
CROW Richtlijn WMA 1.0
Programma Acceptatievakken
Gevalideerde acceptatievakken
Contact
Waterbouwconstructies
Management openbare ruimte
1,5-meter samenleving en de openbare ruimte
Managing Public Space
Beeldkwaliteit
Benchmarksystematiek
BOR-MELD 2.0: inzicht in de assets in de openbare ruimte
CROW-kennis in jouw software: de ‘KOR als Data’
CROW Essit
iAMPro
IMBOR
Het programma BORius in vijf fasen
Overzichtspagina BORius
Managing Public Space
Ontwerp en inrichting
Mobiliteit
Landelijke MaaS standaarden
Informatie en documenten Maas Standaarden
Taakomschrijving en werkwijze van CAB, SC en werkgroepen
TOMP API
Autodelen
Autodelen 2023: aantal deelauto's stijgt met 23%
Dashboard autodelen 2022: groei deelauto's zet door
Bereikbaarheid
Duurzame mobiliteit
Terugblik op Congres Duurzame Mobiliteit: 'Alles uit de kast om doelen Parijs te halen'
Terugblik tweede editie Congres Duurzame Mobiliteit
Gedrag
Mobiliteit en gedrag: de basis
Gedrag begrijpen
Oplossingsrichtingen
Succesfactoren
Over de themapagina mobiliteit en gedrag
Goederenvervoer
Incident management
Ketenmobiliteit
Wiki Meet En Weet
Mobiliteit en ruimte
Mobiliteitsmanagement
Onderzoek en modellen
Verkeerseducatie
Parkeren
Fietsparkeren
Kennisnetwerk Parkeren
Mobiliteitshubs
Parkeerdata Standaarden
Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en werkgroepen
Waar vindt u de parkeerkencijfers 2018?
Projectmanagement
Kostenmanagement
Risicomanagement
RISNET
Specificeren
Systems engineering
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
MaaS en deelmobiliteit
Ruimtelijke ontwikkeling en hubs
Verkeersdata
Landelijke iVRI standaarden
Afdrachten en verantwoording
iVRI als beleidsinstrument
iVRI Dutch profiles
iVRI certificaten
iVRI pre-standaarden
iVRI specificaties
Specificaties & Dutch Profiles
Stappenplan en processen
Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en werkgroepen
Protocollen & formulieren
Testbed en testproces
Bestektekst en B&O contract
Landelijk programma iCentrale
Data en digitalisering
Human Factors
Verkeersmanagement
Werkgroep ISA
Zelfrijdend en ADAS
Onderzoek interacties mens en automatische voertuigen in gemengd verkeer
Toekomstvaste inrichting van wegen
Werkgroepen
Wegbeheer en wegonderhoud
Inspecties en metingen
Geluidsmetingen
Kennisagenda Smart Mobility
Connected logistics
Verantwoorde introductie autonoom vervoer
Digitaal op orde en digitaal beschermd
MaaS, deelmobiliteit, hubs en ruimtelijke ordening
Visuele Inspectie Wegen
Wegbeheersystematiek
Wegontwerp
ASVV
Veelgestelde vragen ASVV 2021
Bebakening en markering
Bewegwijzering
Elektrisch voertuig
Meubilair en installatie
Terugblik webinar Slimme auto's op toekomstbestendige wegen
Terugblikpagina van het webinar ‘Landbouwverkeer
Toegankelijkheid
Veel gestelde vragen over toegankelijkheid
Verkeerstekens
Verkeersveiligheid
RISM-II (Road Infrastructure Safety Management)
Beheerorganisatie en stuurgroep
Contact en ondersteuning
Scroll naar boven