Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Mens en organisatie

Een systeem bestaat uit mensen met hun eigen wensen en behoeften. Het is de kunst om hier structuur en duiding aan te geven, zodat de organisatie zowel oog heeft voor het mensgedeelte als het organisatiegedeelte. Zo blijven processen goed verlopen en de organisatie draaien; een organisatie valt of staat door de mensen die er werken.
 

Participatie

Mensen hebben verschillende behoeften. Daarom is het van belang om in een vroeg stadium verschillende belanghebbenden aan tafel te hebben en bij het proces te betrekken. De rollen en verantwoordelijkheden moeten dan vooraf worden besproken. De participatiegraad, of trede, hoeft niet het hele proces gelijk te blijven. De Participatieladder en de Handreiking Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling geven een aantal handvatten en voorbeelden.

Bespreek de participatiestrategie vooraf met ervaringsdeskundigen. Een communicatieadviseur kan helpen bij de inrichting van en de communicatie rond het participatieproces. Houd er rekening mee dat niet voor alle activiteiten in de processtappen objectieve meeteenheden voorhanden zijn. Ook belevingswaarde en gebruikswaarde zijn van belang.
 

Bewustwording

Iedereen, van strateeg tot uitvoerder, is een belangrijke schakel. Het is wel zaak om de schakels goed met elkaar te verbinden. De hoofdvraag die hierbij opduikt is: hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op om aan een maatschappelijke opgave te werken? Bewustwording op alle niveaus is een cruciale eerste stap. Bewustwording van de verschillende behoeften, door het inzetten van ervaringsdeskundigen en experts. Of een belevingsactiviteit zoals een wijkschouw met bewoners aan de hand van een checklist die gebaseerd is op de Beeldkwaliteitscatalogus Openbare Ruimte.

Bovendien is het wenselijk dat de persoon die een schep in de grond steekt ook weet wat diens bijdrage is, in het kader van de strategie. En andersom. Daarbij is het wel belangrijk dat de strategie meetbaar gemaakt wordt. Hierbij kan je denken aan het opstellen van effectdoelen en het bepalen van KPI’s (voorbeeld: beeldmeetlatten in de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte en Openbaar vervoer, zie Bouwen en onderhouden).

Scroll naar boven