Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Digitaal op orde en digitaal beschermd

Alle vormen van Smart Mobility zijn afhankelijk van actuele en toegankelijke data. Een groot deel van deze data is afkomstig van overheden in hun rol als wegbeheerder, parkeerautoriteit of opdrachtgever voor het openbaar vervoer. Het is dan ook aan deze overheden om hun taak als data steward serieus te nemen.

Data top 15
De gezamenlijke overheden hebben afgesproken dat voor de zogenaamde 'data top 15' wordt gestreeft naar 90% op orde in 2023. Het gaat daarbij om verschillende data-items, zoals geldende verkeersregels, dienstregelingen, toegankelijkheidsdata voor OV-voertuigen en nog veel meer. Vanuit het platform Smart Mobility van de Metropoolregio Amsterdam is dit overzichtelijk in kaart gebracht.

Integreren in werkproces
Data verwerken en beheren is in toenemende mate een standaard onderdeel van de verkeersprofessional. Voor de beleidscyclus kan data helpen om beleidsbeslissingen beter te onderbouwen. Maar ook in het dagelijks beheer kan data over de staat van de weg helpen om rationeler en op termijn goedkoper te handelen. Naarmate voertuigsystemen en reisadviezen meer op real-time data worden gebaseerd, ontstaat hiermee ook een toenemende verantwoordelijkheid van de overheid om deze data openbaar, veilig en accuraat ter beschikking te stellen. Via Europese regels, zoals de delegated acts voor Real Time Traffic Information (RTTI) en Multi-Modal Traffic Information Services (MMTIS) worden overheden gewezen op hun plichten hieromtrent. In Nederland kunnen gemeenten en provincies hulp krijgen van Regionale Data Teams.

Standaardiseren is essentieel
Om te zorgen dat deze data bruikbaar is en blijft, is het essentieel om te standaardiseren. In Nederland zijn verschillende standaarden beschikbaar voor verkeersgerelateerde data. Daarbij is er een Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata, waar men kan aangeven welke data bij welke partij verkrijgbaar is.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan de kennisdocumenten

Terug naar 'Kennisagenda Smart Mobility'
Submenu openen

Digitaal op orde en digitaal beschermd

Scroll naar boven