Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Connected logistics

Logistiek is onmisbaar in het dagelijks leven. Wij zijn allemaal afhankelijk van deze sector om onze winkels te bevoorraden en om de dingen die wij op internet bestellen thuis bezorgd te krijgen. Om dit veilig, efficiënt en duurzaam te doen, is het slimmer maken van de logistieke keten essentieel.

Efficiëntere logistiek
De bedrijven in de logistieke sector zoeken bedrijven continu naar manieren om de efficiency te verhogen. Door te zorgen voor hogere beladingsgraden, het beter combineren van retourstromen en slimmere routes worden zo kosten bespaard. Hier profiteert de consument uiteindelijk van. Op deze manier wordt ook de uitstoot per tonkm zoveel mogelijk beperkt. Met ingrepen, zoals Connected Transport Corridors kan het aantal stops in een route worden beperkt, bijvoorbeeld. Dit verhoogt de leverbetrouwbaarheid en verlaagt het brandstofverbruik.

Veiliger logisitiek
Vrachtverkeer in de stad kan een probleem zijn voor de verkeersveiligheid. In smalle straten is het hinderlijk en in de buurt van scholen, zeker rond de begin- en eindtijden, kan het een onveilig gevoel geven. Gemeenten kunnen hierop sturen met voorkeursroutes en venstertijden. Deze kunnen met multimodale netwerkkaders ondersteund worden. Dat vraagt wel de nodige afstemming met de sector en met de wegbeheerders in de regio. Het gebruiken van kleinere (elektrische) voertuigen (LEV), zoals bakfietsen, heeft eveneens een positief effect op de verkeersveiligheid, maar kennen ook hun nadelen.

Pakketbezorging, flitsbezorging
Door internetwinkels worden er steeds meer pakketjes aan huis bezorgd. Dit gebeurt soms onder (werk)omstandigheden en met voertuigen die invloed hebben op de leefbaarheid van de buurt. Een (te) gehaaste werknemer in een grote bestelbus of op een snelle e-bike is een mogelijk risico voor de verkeersveiligheid, en als mensen met een eigen (oude) auto veel kilometers maken als freelance pakketbezorger, zorgen we voor meer schadelijke uitstoot. Met maatregelen zoals milieuzones, die met smart technologie gemonitord kunnen worden, en het organiseren van de pakketbezorging in wijk- en buurthubs kan dit gereguleerd worden.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan de kennisdocumenten

Scroll naar boven