Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

MaaS, deelmobiliteit, hubs en ruimtelijke ordening

Mobility-as-a-Service gaat over de ontwikkeling waarin verschillende vormen van mobiliteit kunnen worden gepland, geboekt en betaald in één handeling. Bijvoorbeeld via een app. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor deelmobiliteit, die onder andere via hubs vindbaar is. Dit kan grote impact hebben op de ruimtebehoefte van mobiliteit; als we het slim organiseren, kunnen we op die manier meer woningen toevoegen aan de steden en tegelijkertijd de leefbaarheid vergroten.

Mobility-as-a-Service
Op verschillende manieren wordt deur-tot-deurmobiliteit aangeboden via online diensten. Dit heeft in potentie gevolgen voor de wijze waarop wij omgaan met mobiliteit. Bijvoorbeeld de rol van het openbaar vervoer in zo'n systeem. En, zoals bij alle vormen van Smart Mobility, geldt hier dat de wijze waarop we met data (en persoonsgegevens) omgaan, zorgvuldig moet worden ingericht. In dit kader zijn 7 pilots uitgevoerd onder regie van de Rijksoverheid. Het concept MaaS wordt regelmatig gebruikt als mogelijke oplossing voor bereikbaarheidsproblemen en is nog steeds in (internationale) ontwikkeling.

Deelmobiliteit
Bij deelmobiliteit wordt een vervoermiddel voor korte tijd verhuurd of uitgeleend. Daarbij kan het de bedoeling zijn dat het voertuig op dezelfde plek wordt teruggebracht (back2one) of dat het op de bestemming kan worden achtergelaten (back2many). Deelvoertuigen zijn er in alle soorten en maten. Auto's, scooters, (elektrische) fietsen en stepjes. In potentie is deelmobiliteit een handige oplossing voor (ruimtelijke) problemen. Deelauto's kunnen bijdragen aan een lagere parkeerbehoefte en deelfietsen kunnen een 'last mile' oplossing zijn voor een OV-reis. Om de maatschappelijke effecten hiervan zo positief mogelijk te laten zijn, is regie van de overheid nodig. Dit betekent ten eerste dat men inzicht moet hebben in het aanbod en het gebruik, zodat sturing kan worden gegeven op ongewenste effecten.

Hubs
Op plekken waar verschillende mobiliteitsvormen samen worden aangeboden, spreken we tegenwoordig van een hub. Deze hubs zijn potentiële knooppunten waar nog veel meer kan worden samengebracht. Om dit te onderzoeken is CROW gestart met een kennisnetwerk.

Ruimtelijke effecten
Smart Mobility heeft allerlei mogelijke maatschappelijke effecten. Een belangrijk onderdeel daarvan is de ruimtelijke impact: hoe kan de inzet van Smart Mobility bijdrage aan een betere ruimtelijke ordening? Wat kan de inzet van nieuwe technieken betekenen voor de vraag naar extra woningen? Kunnen we met deze ontwikkeling echt aan 15-minutensteden gaan werken?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan de kennisdocumenten
 

Terug naar 'Kennisagenda Smart Mobility'
Submenu openen

MaaS, deelmobiliteit, hubs en ruimtelijke ordening

Scroll naar boven