Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

iVRI als beleidsinstrument

De Intelligente Verkeersregelinstallatie (iVRI) kan fungeren als een waardevol beleidsinstrument. Daarvoor zijn wel heldere kaders nodig met eenduidige indicatoren. Nog meer impact heeft het samenspel van meerdere iVRI’s op een traject of corridor, een deelnetwerk of een stedelijk gebied.

Kennis over beleidskaders voor iVRI’s is veelal nog in ontwikkeling, maar komt gaandeweg beschikbaar. In de downloads onder aan de pagina vind je enkele stukken die hier informatie over geven en ondersteunend zijn. 
 
De voornaamste meerwaarde van de iVRI zit in het kunnen bieden van diensten aan verkeersdeelnemers en het onderscheid dat hierbij kan worden gemaakt in groepen verkeersdeelnemers die we beleidsmatig of maatschappelijk belangrijk vinden. Voorbeelden zijn nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, logistiek, fietsers en voetgangers, zero-emissievoertuigen en voertuigen van en naar stedelijke of regionale hubs. 
 
Vanuit (stedelijk) beleid kunnen kwaliteiten worden benoemd voor groepen verkeersdeelnemers en deze kwaliteiten vormen tezamen de ‘doelfunctie’ voor de verkeersregeling. De meeste ITS-applicaties voor iVRI’s zijn gericht op het leveren van beleidsmatige kwaliteiten voor groepen verkeersdeelnemers.
 
De doelfunctie voor een iVRI is dus typisch niet meer alleen verkeerskundig van aard, met traditionele verkeerskundig georiënteerde beleidsindicatoren als doorstroming, aantal stops en reistijd. De kracht van de iVRI is inzet als beleidsinstrument met indicatoren gericht op Brede welvaart, leefbaarheid, ruimte, klimaat, luchtkwaliteit en geluid.

Steden zien zich geconfronteerd, ook door deels verplichte Europese regelgeving, met ontwikkelingen als Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP), Functional Urban Area (FUA) en Urban Nodes. Dit vraagt van steden om vanuit helder beleid maatregelen in te zetten. Een van deze maatregelen is de iVRI.

Het benutten van de meerwaarde van de iVRI als beleidsinstrument vraagt heldere beleidskaders voor de iVRI. Met eenduidige beleidsindicatoren, die gecombineerd de ‘doelfunctie’ vormen voor de iVRI. Beter nog is het samenspel van meerdere iVRI’s, op een traject of corridor, een deelnetwerk of een stedelijk gebied.

Downloads

PDF The intelligent trafficlight controller
PDF Intelligent Traffic Light Controllers in Sustainable Urban Mobility Plans
Word Gestandaardiseerd format iVRI beleidskaders voor wegbeheerders
PDF Voorbeelden van beleidsmatige inzet van iVRI’s
PDF De iVRI en het thema Stedelijk Verkeer binnen het DMI-ecosysteem (Dutch Metropolitan Innovations)
   

Scroll naar boven