Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Interview: Kom beslagen ten ijs tijdens gladheidsbestrijding

Bij gladheidsbestrijding speelt de steunpuntcoördinator een cruciale rol als verbindende schakel tussen de gladheidscoördinator, chauffeurs en andere medewerkers op het steunpunt. Om deze belangrijke functie effectief te vervullen, biedt CROW de eendaagse incompany training Steunpuntcoördinator Winterdienst aan. We spreken met Max Kreunen, een enthousiaste cursist, en Rob Broerse, de bevlogen docent, die hun ervaringen over deze training delen.

“Je moet maar zo ‘gek’ zijn om midden in de nacht je bed uit te gaan”, aldus docent Rob Broerse. “Dat doet de steunpuntcoördinator, samen met de gladheidscoördinator en chauffeurs. Zij zitten met elkaar in hetzelfde schuitje en daar heb ik grote waardering voor.” Zijn toewijding vormt het hart van de incompany training, die Broerse heeft ontwikkeld samen met CROW, Rijkswaterstaat en de gemeente Apeldoorn.  

Speciaal voor provincies, gemeenten en Rijkswaterstaat 

De incompany training Steunpuntcoördinator Winterdienst richt zich op het verschaffen van praktische handvaten voor het leiden van strooiacties en is ontwikkeld voor professionals van provincies, gemeenten of Rijkswaterstaat die belast zijn met de coördinatie op het steunpunt tijdens gladheidsbestrijdingsacties. De training behandelt essentiële onderwerpen zoals de kaders waarin de steunpuntcoördinator fungeert, de vlootschouw, het strooimanagementsysteem, arbo, veiligheid én communicatie. 

Nodige kennis en vaardigheden  

Het hoofddoel van de training is om steunpuntcoördinatoren te voorzien van de nodige kennis en vaardigheden om hun verantwoordelijkheden tijdens strooiacties effectief te vervullen. Broerse: “Steunpuntcoördinatoren hebben veel verantwoordelijkheden en zijn de spin in het web. Ze hebben bijvoorbeeld kennis nodig van het weer en van strooimanagement. Ook moeten ze helder en positief communiceren met de gladheidscoördinator en de chauffeurs tijdens gladheid. Deze chauffeurs rijden normaal gesproken met zand, asfalt of puin en doen de gladheidsbestrijding ‘erbij’. Net als de steunpuntcoördinator er ook vaak nog een andere baan naast heeft. Maar het is wel de steunpuntcoördinator die de verantwoordelijkheid draagt om de stemming goed te houden.” De leerdoelen van de training worden vastgesteld aan de hand van praktijkvoorbeelden die de cursisten binnen hun eigen organisatie moeten naleven. De interactie wordt bevorderd door persoonlijke opdrachten die betrokkenheid genereren en de cursisten aan het denken zetten. 

Bevlogen, praktiserende docent 

Rob Broerse, coördinator wegbeheer bij de provincie Gelderland, geeft deze training met passie. “Ik ben gek van gladheid, het weer boeit mij enorm. Ik vind het leuk om kennis over te dragen en over mijn vak te praten. Het helpt daarbij dat ik uit de praktijk kom en heb meegewerkt aan de ontwikkeling van de training. Omdat ik de training niet elke dag geef, blijf ik scherp en enthousiast. Ik hoor verhalen van cursisten waar we als groep gezamenlijk een oplossing voor vinden. Dat, en de positieve reacties achteraf geven mij veel voldoening.”  

Broerse legt uit dat de behoefte aan deze training ontstond doordat steunpuntcoördinatoren cruciale taken uitvoeren, maar vaak onvoldoende kennis hadden om deze taken goed uit te kunnen voeren: “Ze deden hun uiterste best, maar wisten niet precies genoeg wat ze moesten doen. Daarom is er besloten een training te ontwikkelen, speciaal voor de steunpuntcoördinatoren.” 

Anders dan andere trainingen 

Met zijn passie voor gladheid en jarenlange ervaring in het veld, slaagt Broerse erin om de training levendig en interactief te maken. Max Kreunen, werkzaam als financial controller bij De Covik, was onderdeel van de allereerste trainingsgroep in mei 2022. Kreunen meldde zich aan omdat de provincie Gelderland wenste dat hun personeel en de aannemers dezelfde kennis en werkwijze zouden hebben.  

Kreunen: “Ik had verwacht dat de training zou gaan over je gedrag in bepaalde situaties, maar niet dat het daarnaast ook zou gaan over arbo en veiligheid. De meerwaarde van deze training is wat mij betreft dat je te horen krijgt wat jouw taken en verantwoordelijkheden zijn als steunpuntcoördinator. De meeste steunpuntcoördinatoren rollen in deze functie zonder te weten in welke kaders zij hun werk mogen doen. Sinds deze training weet ik precies welke taak ik aan wie toebedeel en tot waar mijn verantwoordelijkheid gaat. Omdat ik weet welke kaders er zijn, heb ik meer zelfvertrouwen gekregen, reageer ik adequater en durf ik juist meer verantwoordelijkheden op me te nemen. Het geeft meer sturing, omdat je weet dat wat je zegt ook mogelijk is.”  

Kreunen beoordeelt Broerse als een enthousiaste docent: “Ik ben achteraf naar hem toegegaan om hem te bedanken voor de goede training. De opdrachten en interactie ervoor zorgen dat je niet stilzit, waarmee deze training zich onderscheidt van andere trainingen.” Broerse: “De reacties die ik inmiddels heb ontvangen van een aantal inhuurders was: 'Deze training hadden we veel eerder moeten hebben'." 

Interactief en praktijkgericht 

De kracht van de incompany training Steunpuntcoördinator Winterdienst zit in de waardevolle opdrachten die steunpuntcoördinatoren voorziet van essentiële kennis en vaardigheden. De training sluit goed aan bij de vervolgopleiding coördinator gladheidsbestrijding van CROW, als een deelnemer wil doorstromen. Het interactieve karakter, de praktijkgerichte aanpak en de betrokkenheid van de docent maken deze training een aanrader voor professionals in de gladheidsbestrijding. Het geeft de deelnemers concrete handvaten en zelfvertrouwen en draagt bij aan een effectievere gladheidsbestrijding door goed opgeleide steunpuntcoördinatoren.  

Als je klaar wilt zijn voor de uitdagingen van gladheidsbestrijding in de winter, is deze training een waardevolle investering in je kennis en vaardigheden. 

Klaar voor de winterse gladheid met gecertificeerde opleiders   

Externe opleiders geven de SDW-cursus (Specifieke Deskundigheid Winterdienst) voor mensen die werkzaam zijn in de winterdienst, met name in en rond voertuigen tijdens een strooiactie. Om grip te krijgen op de kwaliteit van deze cursus, is CROW gevraagd een certificeringstraject op te zetten. Inmiddels zijn 9 opleiders gecertificeerd. Voor wegbeheerders is certificering van de SDW-cursus belangrijk, zodat zij zeker weten dat diegene met wie zij werken op de juiste manier is opgeleid. Ook levert het een substantiële bijdrage aan de veiligheid van medewerkers én weggebruikers en om incidenten tijdens de winterdienst te voorkomen. Daarom is het van belang dat opdrachtgevers (wegbeheerders) in de uitvraag naar goed opgeleide mensen opnemen dat de externe opleider door CROW SDW-gecertificeerd moet zijn.  

CROW is uitvoerder van de branche-eigen regeling Certificaat Opleiding SDW. De audits worden verzorgd door onafhankelijk externe auditoren met een grote ervaring in het werkveld binnen de gladheidsbestrijding. Zij dragen bij aan de hoge kwaliteit, zorgen voor de certificering van opleiders en voeren kwaliteitscontroles en audits uit voor de waarborging ervan. Daarnaast geven zij gevraagd en ongevraagd advies tijdens de audits. De auditoren zijn ook CBR erkend (Centraal Bureau Rijvaardigheid) waarmee zij ook de mogelijkheid hebben CCV-controles (contactcommissie vakbekwaamheid) uit te oefenen. 

Meer informatie 

Terug naar 'Gladheidsbestrijding'
Submenu openen

Interview: Kom beslagen ten ijs tijdens gladheidsbestrijding

Scroll naar boven