Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Naar een digitale strategie

De vraag is niet meer of je sterk moet inzetten op digitalisering en bouwwerk informatiemanagement (BIM), maar wanneer. Daarbij geldt, dat kleine incrementele veranderingen vanuit individuen of teams niet meer voldoende zijn. De opgaven van de samenleving zoals de energietransitie en de daarvoor benodigde digitalisering vraagt een strategische aanpak op organisatieniveau. Daarbij moet het gehele management de digitale verandering steunen en erbij betrokken zijn. Enkel de Chief Information Officer hiervoor verantwoordelijk maken is niet genoeg.

Vier aandachtspunten

Een goede digitale strategie is gebaseerd op kennis van de digitale volwassenheid van de eigen organisatie, die vaak wordt overschat. Er zijn vier terreinen die aandacht vragen, zoals verbeeld in deze afbeelding:

Figuur 1 Aandachtspunten voor een BIM strategie. Bron: Kenniskaart BIM transitie in organisaties

Voor het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie is het raadzaam om een opdracht te geven aan een strategisch BIM  team van medewerkers uit verschillende afdelingen, en dit team te steunen vanuit het management met geld, middelen en heel belangrijk: door te zorgen dat overal in de organisatie voldoende tijd en aandacht beschikbaar is voor ontwikkeling van vaardigheden en verandering van gedrag.

De Routekaart Gemeenten en BIM schetst een overzicht van de stappen die een gemeente kan zetten bij de digitalisering van bouwwerkinformatie (BIM) bij de gemeentelijke taken.
De Routekaart Provincies en data gedreven asset management schetst een overzicht van de stappen die een provincie kan zetten bij de digitalisering van bouwwerkinformatie (BIM).   
 
Om BIM succesvol te kunnen implementeren en onderhouden in een organisatie is een strategisch BIM Team nodig dat voortdurend aandacht bestaand aan alle aspecten van implementatie: processen, mens en cultuur, organisatie en informatietechnologie.
Hoe organiseer je verandering binnen een organisatie? Deze kenniskaart van het BIM Loket biedt een overzicht gebaseerd op stappen uit John Kotter’s boek 'Leading Change'.
Hoe neem je je collega’s mee in een nieuwe (digitale) werkwijze en zorg je dat oude gewoontes vervangen worden? Met deze acht stappen helpt Elisabeth je op weg.
 
Hoe 'ver-piep' je de BIM-implementatie in je eigen organisatie? BIM coaches schetsen in 8 omdenk-tips hoe een BIM implementatie juist niet werkt.
Werken met data vraagt een verandering binnen de organisatie. Hiervoor moet je verschillende onderdelen in de keten binnen en buiten de organisatie verbinden. Joseph Steenbergen, Programmamanager BIM bij Amsterdam vertelt hoe hij het management heeft overtuigd om over te gaan tot strategische actie op het gebied van BIM en gaat in op de samenwerking tussen de diverse rollen voor assetinformatiemanagement in het Webinar “hoe verbind je onderdelen in de keten binnen en buiten de organisatie?”
Is jou management nog niet zover? De infographic Little BIM geeft overzicht helpt je om de eerste stappen te zetten BIM kleinschalig binnen jouw team of afdeling te starten.
Scroll naar boven