Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
Van 5 juli t/m 1 september zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur.

Deliverables Samenwerkingsagenda LVMB 2021-2022

Samenwerkingsagenda 2021-2022

In het DO van juni 2021 heeft het LVMB een nieuwe agenda voor 2021-2022 vastgesteld. Aan deze agenda is tot en met november 2022 gewerkt en bevat de volgende onderwerpen:

  1. Infra van de toekomst  (ADAS kaart en Digitaal Verkeersmanagement)
  2. Inrichting iVRI landschap
  3. VM-IVRA / Slim Sturen
  4. LVMB, digitalisering en verhouding met de markt
  5. Gebruik nieuwe databronnen
  6. Multimodale mobiliteit
  7. Samenwerking op reguliere ‘productie’ onderwerpen (klaar in de zomer van 2023).
Actie 1 tot en met 6 zijn in december 2022 aan het DO LVMB opgeleverd en daar goedgekeurd. Alleen van de acties 1, 3, 5 en 6 zijn de bijbehorende producten inmiddels afgerond en hieronder gepubliceerd. Actie 7 is nog niet afgerond en zal doorlopen tot de zomer van 2023. Er is ook een oplegmemo met een samenvatting van alle resultaten opgenomen.

Voor meer informatie over de vaststelling zie onderstaande PDF:
Aanbiedingsformulier oplevering Samenwerkingsagenda 2021-2022 tbv DO LVMB
 

1. Infrastructuur van de toekomst

Wat kunnen overheden (wegbeheerders) doen om het gebruik van ADAS systemen, die in hun functioneren mede afhankelijk zijn van kenmerken van de infrastructuur (=infra-gerelateerde ADAS), te stimuleren en de veiligheid van het gebruik te borgen, zodanig dat de systemen bijdragen aan een algehele verbetering van de verkeersveiligheid? Samengevat is de scope: verbeteren van verkeersveiligheid door het faciliteren van veilig gebruik van infra-gerelateerde ADAS.

Stukken (pdf):   

3. VM-IVRA / Slim sturen

Het project VM-IVRA draagt in belangrijke mate bij aan de transitie van wegkant naar in-car informatie. De POC heeft (op bescheiden schaal) aangetoond dat in-car informatievoorziening meerwaarde biedt voor een aantal use cases. En dat deze in-car berichten een goede vervanging kunnen zijn voor de wegkant (berm)DRIP’s en tekstkarren. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in transitie van wegkant naar in-car.

Stukken (pdf):  

5.  Gebruik nieuwe databronnen

Er is meer data/informatie beschikbaar met een hoge kwaliteit en landelijke dekking. Deze data is beschikbaar in de ondersteuning van de werkprocessen van wegbeheerders en kan de veiligheid op de weg verhogen, congestie verminderen / doorstroming verbeteren en de uitstoot van CO2 reduceren. Het is zaak deze (of gewenste) data/informatie op een juiste manier in de verkeerscentrale te brengen en onderdeel te maken van de werkprocessen van wegbeheerders.

Stukken (pdf):

Terug naar 'LVMB'
Submenu openen

Deliverables Samenwerkingsagenda LVMB 2021-2022

Scroll naar boven